آموزش قلاب بافی

4 زنجیره بزنید. زنجیره چهارم را به زنجیره اول با یک بافت شلال متصل کنید.

در حلقه تشکیل شده ۱۲ بافت پایه کوتاه بزنید.

در دانه دوازدهم ۴ زنجیره بزنید و آن را در خانه سوم با بافت شلال متصل کنید. مجددا این کار را تکرار کنید. در نهایت بر روی بافتتان ۴ بند مساوی خواهید داشت.

در بند اول یک پایه کوتاه، یک پایه ساده، یک پایه بلند، یک پایه ساده، یک پایه کوتاه بزنید. برای ۳ حلقه دیگر نیز این کار را تکرار کنید.

وقتی بافت تمام شد گل را برگردانید و زنجیره آخر را به یکی از دانه های پشت گل با بافت شلال متصل کنید. از مرکز گلبرگ زنجیره را شروع کنید و ۴ زنجیره بزنید آن را با بافت شلال به مرکز گلبرگ بعدی متصل کنید. در نهایت ۴ حلقه خواهید داشت.

مانند گلبرگ های بالایی داخل هر حلقه را بافت می زنیم. به این ترتیب: یک پایه کوتاه، دو پایه ساده، دو پایه بلند، دو پایه ساده، یک پایه کوتاه بزنید.

برای ۳ حلقه بعدی نیز این کار را تکرار کنید. در نهایت زنجیره را کور کنید.

۳ گل ببافید. گل چهارم و پنجم را که می خواهید ببافید باید هنگام بافت آن را به گلهای قبل متصل کنید. به این صورت که زمانی که دو پایه بلند در گلبرگ های سری دوم می زنید پایه بلند دوم را که می خواهید بزنید قلاب را داخل گل اول کرده نخ را دور قلاب بچرخانید و بیرون بکشید.

* بافت شلال= قلاب را داخل زنجیره بعدی که می کنیم و دور نخ می کشیم وقتی بیرون میاوریم مستقیما از هر دو زنجیره بیرون می کشیم.

* بافت ساده= نخ را که دور قلاب می پیچیم و داخل زنجیره بعدی می کنیم. نخ را دور قلاب می پیچیم و بیرون می کشیم. نخ را دور قلاب می پیچیم و از هر ۳ زنجیره باهم بیرون می کشیم.

شنل کلاه دار

وسایل مورد نیاز

6 کلاف 100 گرمی- قلاب شمارۀ 3

طریقۀ بافت

90 سانتی‌متر زنجیره بافته شود. روی تمام زنجیره‌ها یک رج رفت مربع یعنی (2 زنجیره و یک پایه بلند) ببافید.

رج دوم: تمام مربع‌ها را شمرده و تقسیم بر 4 کنید.

یک قسمت از مربع‌ها را بافته و به آخرین دانۀ قسمت اول رسیدید 2 پایه بلند در همان مربع ببافید. قسمت دوم را هم بافته، در آخرین مربع 2 پایه بلند ببافید. به همین صورت ادامه دهید تا تمام مربع‌ها تمام شود. در آخرین مربع قسمت آخر یک پایه بلند ببافید. سپس بافت را روی هم قرار داده و وقتی مطمئن شدید بافت پیچ نخورده، دو سر بافت را با یک پایه کوتاه به هم وصل کنید.

رج سوم: با 2 زنجیره و یک پایه بلند در وسط هر مربع ادامه داده و وقتی به 2 پایه بلند رسیدید در وسط 2 پایه بلند، 2 پایه بلند دیگر ببافید. این کار را تا آخر انجام دهید. در محل وصل دو سر بافت نیز 2 پایه بلند ببافید و در ادامه با مدل داده شده تا بلندی 55 سانتی‌متر ادامه دهید. وقتی بافت به بلندی دلخواه رسید جهت زیبایی بیشتر شنل دور تا دور را حاشیه بافی کنید و ریشه بزنید.

جهت بافت کلاه دور تا دور یقه را با مدل داده شده تا بلندی 35 سانتی‌متر ادامه دهید. در آخر درز بالای کلاه را دوخته و بافت شنل در اینجا به پایان می‌رسد.

طریقۀ بافت- مدل: وقتی که دو سر بافت را به هم وصل کردید و یک رج بافت مربع بافتید، رج اول 4 زنجیره بافته، یک مربع را رد کنید. در مربع بعدی یک پایه کوتاه ببافید. 4 زنجیره بافته،‌ یک مربع را رد کنید. در مربع بعدی 5 پایه بلند ببافید. به همین صورت تا آخر ببافید.

رج دوم: 5 زنجیره بافته و روی 5 پایه بلند رج قبل 5 پایه کوتاه ببافید. دوباره 5 زنجیره و 5 پایه کوتاه روی 5 پایه بلند رج قبل ببافید. این کار را تا آخر تکرار کنید.

رج سوم: در داخل 5 زنجیره، 5 پایه بلند ببافید. 4 زنجیره روی دانۀ سوم 5 پایه بلند با پایه کوتاه وصل کنید. 4 زنجیره و 5 پایه بلند در حلقۀ 5 زنجیرۀ بعدی ببافید. این کار را تا آخر تکرار کنید. در ادامه مرتب رج دوم و سوم را تکرار کنید.

برگرفته از مجله کوک

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top